Iets vergeten - Reisverslag uit Jāmkhed, India van Karen Goor - WaarBenJij.nu Iets vergeten - Reisverslag uit Jāmkhed, India van Karen Goor - WaarBenJij.nu

Iets vergeten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karen

27 September 2009 | India, Jāmkhed

Namaste ,

ik was nog iets vergeten te schrijven, en dit is een heuse ervaring! Ik ben een KOE gemolken! We zijn afelopen maandag naar een Farm geweest. Hier hebben wij informatie gekregen over de boerderij en over hoe het werkt. Er werkten 3 vrouwen van wie er 1 aids had en de andere 2 of aids of lepra dit weet ik even niet meer zo goed. Eerst hebben wij informatie gekregen ook over de soort bomen en planten ze daar onder andere verbouwen. Een van die bomen was een boom waarvan ze de bladeren gebruiken tegen muggen beten maar ook tegen luizen en vlooien. Een handig middel moet ik zeggen, tenminste dat lijkt mij,. En van een van de bladeren van de boom die gebruiken vrouwen om hun huid zachter te maken. (Ja, ze zijn nogal ijdel hier)Verder een aantal fruit bomen. Na deze uitleg mochten we kiezen of eerst een rondleiding of koeien melken. Ja, toen heb ik voor het eerst in mijn leven een koe gemolken, best komisch moet ik zeggen. Een koe is in India heilig, ze hebben daar 4 koeien, en ze doen er 4 in een uur melken met 2 mannen. En per koe is er dan ongeveer 12 liter, in de ochtend en in de avond.Nadat we allemaal aan de uier getrokken hadden zijn we doorgegaan naar een wormen omploeggedeelte. Hier hebben ze grond liggen en is volledig overdenkt, de wormen pluggen de grond om zodat ze luchtige grond krijgen. De grond verkopen ze 1 keer in de maand. Je kunt een beetje vergelijking maken, het is alsof je koffiebonen maalt tot koffiepoeder. Er waren in de grond ook 2 enge dikke leken op maaien, deze vreten de wormen op, dus die worden uit de grond gevist en ergens anders neergegooid. Na deze ervaring kregen we een rondleiding in een soort huifkar. Die word getrokken door 2 stieren. Wij zaten met een deel van onze groep erop en werden door het land getrokken. Een leuke ervaring, maar ik vind het best zielig voor zo'n stier. Hier krijgen de stieren op de een of andere manier een poekel/bochel op de nek. En daar worden dan houten balken achter gelegd zodat de dieren kunnen trekken. Maar goed. Na de rondleiding kregen we gebrande (eerder verbrande) Pinda's, en een zoutige mais-kolf en thee. Thee is hier echt een must, je krijgt het altijd als je ergens op bezoek gaat en ook in de ochtend en tijdens de lessen. Voor nu,

het is nu intussen bijna half 11.. Ik ga nog even een sigaretje roken en dan douchen en naar bed..
Morgen afscheid van 2 cursisten uit onze groep, echt jammer dat iedereen nu ongeveer weggaat. Zelf ben ik er ergens over aan het denken om toch langer te blijven. Als ik het zo zie namelijk dan vertrek ik over 49 of 48 dagen weer terug naar nederland..

Maar goed,

(ofwel uit hindi, Liefs Karen)

  • 27 September 2009 - 18:29

    Roos:

    hallo karin,
    wat een avontuur, ik volg je verhalen en hoop dathet goed met jegaat.
    toch ook wel een beetje jaloers,maar fijn dat je de tijd neemt voor dit avontuur, ikblijf je volgen,heb het goed, groetjes van roos

  • 28 September 2009 - 18:17

    Kitty Paffen:

    Lieve Karen,

    Ik heb nog een keer alle reisverslagen achter elkaar gelezen. Volgens mij heb je na de eerste aanloop moeilijkheden je draai gevonden. Probeer vooral te genieten en te leren van alle nieuwe dingen die op je pad komen. Een prachtige natuur, veel traditionele cultuur aangevuld met het alledaagse leven daar. Een hele brok aan nieuwe indrukken.Je bent goed bezig. Liefs, Kitty

  • 28 September 2009 - 20:10

    Ineke:

    Hee meis.

    Ben echt heel trots op je dat je dit allemaal doet enzo!

    Hou je haaks meis, ik denk aan je.

    Liefs

  • 29 September 2009 - 15:00

    Erna:

    Hoi Karen

    Ik vind het super wat je doet!!
    Hou je taai,wij denken vaak aan je.
    Veel liefs van ons.

  • 29 September 2009 - 17:28

    Corrie Martijn:

    Beste Karen,

    Heb je verslag gelezen, meid wat een indrukken.
    Wens je veel succes verder en wacht met veel plezier op je volgende verslag.

    Groetjes Corrie

  • 30 September 2009 - 10:01

    Pap En Mam:

    Verrassend om te lezen hoe het jou dar bevalt. Het wordst steeds leuker he. Fijn hoor. Ik hoop dat het beter gaat met de broer van shobha. Ik steek morgen wierook voor hem aan, maar ook voor Sobha en jou natuurlijk liefs wij.

  • 30 September 2009 - 10:16

    Aart-Jan:

    Hoi Karen, net Thijs gesproken. Hij was heel trots op je. Ik natuurlijk ook. Leuk je ook even gesproken te hebben toen je moeder hier was. Hier wordt het al herfst en de eikeltjes vallen al. Dus je mist hier niks en straks wordt het nog kouder. Lijkt wel een droom voor je maar geniet maar lekker.
    Groeten AJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karen

Welkom op mijn site, Tijdens mijn komende reis zal ik jullie op de hoogte gaan houden van mijn avonturen in Curaçao! Hier ga ik in mijn uppie heen. Beleef plezier met het lezen van mijn avonturen.

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 46312

Voorgaande reizen:

18 Juni 2019 - 26 Juni 2019

Curaçao

24 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Curaçao

04 Juli 2013 - 25 Juli 2013

Terug naar India

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

Rondreis Indonesië

23 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Vakantie Thailand!

21 September 2010 - 14 Oktober 2010

Vakantie naar Midden Amerika

30 Augustus 2009 - 17 Oktober 2009

Karen in Jamkhed

Landen bezocht: