Op naar de Masaia vulkaan. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Karen Goor - WaarBenJij.nu Op naar de Masaia vulkaan. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Karen Goor - WaarBenJij.nu

Op naar de Masaia vulkaan.

Door: Karen Miriam en Peter

Blijf op de hoogte en volg Karen

06 Oktober 2010 | Costa Rica, San José

Na snel het ontbijt te hebben genuttigd vertrekken we met bijna de hele groep naar de masaia vulkaan. We hebben er zin in. Even tusasendoor. Een trieste gebeurtenis schijnt zich hier 3 weken geleden te hebben afgespeeld. Een Europeaan heeft nadat hij een entree kaart had gekocht en de omgeving had bekeken zelfmoord gepleegd. Hij moet over de muur zijn geklommen en is afgezakt tot de vulkaanopening en toen gesprongen. Hulpverlening en familie hebben nog gezocht maar hebben niets meer kunnen vinden. De vulkaan is enkele dagen gesloten geweest voor publiek. Maar wij mogen nu weer gaan kijken. Hewt is een rit van ruim een uur. We hebben een strenge controle maar mogen eindelijk door. Nog snel een foto van de oropendola en dan weer verder omhoog. We maken een stop bij de lavastroom van de laatste grote uitbarsting. Grote frillige plekken in het landschap. Met hier en daar een dode boom. MAar ook weer groene vlakken met gras en kleine struiken. De lava resten zijn grillig van vorm maar ook stekelig en pijnlijk als je erop wilt gaan zitten voor een foto. Dus dan maar een staande foto. Wel interresant en mooi om te zien. Je kunt je voorstellen wat een geweld dit moet zijn geweest. Het zal de mensen die er wonen zeker een schrikbeeld hebben gegeven. Wij gaan weer verder naar boven en zien dan de vulkaan voor ons liggen. Je word er wel even stil van. Zeker met de wetenschap dat hier enkele weken geleden iemand zich van het leven heeft beroofd. MAar het is een groot gat met rook dat naar boven wegdrijft. Imponerend deze vulkaan. Vooral omdat het helder weer is en je een goed beeld krijgt. We mogen niet de 277 trappen op naar boven. Dan heb je een fantastisch uitzicht maar ivm de slechte weerspomstandigheden zijn er ook stukken grond weggedreven en het zou te gevaarlijk zijn om naar boven te gaan. Dat is wel jammer. Na foto's gemaakt en nog even genieten van dit stukje natuurl gaan we naar t museum. Dat is wel mooi om te zien en er zijn ook foto's van de uitbarsting en de dieren die er leven. In de kloven van de vulkaan leven nl ook dwerpapagaaitjes met honderden. MAar die gaan overdag uit de kloven weg en verblijven in de stad en omgeving. 's Avonds komen ze terug om te slapen. Jammer genoeg want wij hadden gehoopt ze te kunnen zien. Vanuit t museum reizen we naar de teoristenmarkt. Sigaren en prulkaria wordt gretig door de groep gekocht. Er zit in een hoekje een moeder met een kind van een jaar of 6. HEt meisje heeft een enorm waterhoofd. Triest hoe die moeder probeert op deze manier aan geld te komen. En er is schijnbaar geen geld geweest om dit kind te helpen zodat ze bv een drain in t hoofd had gekregen. Wij gaan door naar de lokale markt en kunnen genieten van de stank en de vis, groenten en ook weer soeveniers voor thuis. Leuke tassen gekocht met aplicaties.
Verder naar de lunch waar we een lekkere maaltijd voorgeschoteld krijgen. Bief of kip. Beide even lekker. Daarna kunnen we nog via de toeristische kraampjes naar beneden en dan op het einde van de straat vertrekt de bus terug naar de lodge. Karen en ik lopen wat achter en bewonderen een bamboe schommelstoel. Deze blijkt voor 10 dollar te koop, maar jammer genoeg krijgen we deze niet mee in het vliegtuig. Anders was hij van eigenaar verwisseld. Zeker weten. Een sinasappel die onder weg op de straat ligt wordt mijn voetbal. Tot bijna bij Peter 300 meter verder kan ik schoppen. Hij merkt t niet. Jammer. Dan nog maar een keer. O jee dat ging minder goed. Regelrecht het kraamje in met gelukkig ijzeren kannen voor decoratie. Een vliegt om ja ik kan goed richten al hoe wel niet bewust. Maar goed die man kijkt heel verwonderd waar komt die sinasappel nu vandaan. Wij lopen zeer onschuldig en gaan maar netjes door. Haha we waren niet verdacht. Gelukkig. Nu met de bus terug. Jammer wat gaat de tijd toch snel. Morgen vertrekken we terug naar Costa Rica.