Panama! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Karen Goor - WaarBenJij.nu Panama! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Karen Goor - WaarBenJij.nu

Panama!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karen

26 September 2010 | Panama, Bocas del Toro

Vandaag op weg naar Panmama. Nog even over gister. Karen zat bij het zwembad en zag opeens een leuke kever. Ze zag dat het arme beest bijna in het zwembad viel en wilde hem als ambulancemedewerker wel even redden. Dus ze houd haar arm voor de kever (headlight beetle) en raakt hem even aan zijn schild. Meteen lichten er twee lichtjes op die
Karen als gewoon puntjes had gezien. Jippie dat moet ik even vertellen. Nou wij ook kijken. Peter raakt hem aan en ja hoor neonkleurige puntjes gliummen op. Haha wat een grappig beest.
Vanmorgen vroeg vertrokken naar de grens van Panama. De koffers blijven achter en we nemen alleenmaar wat handbagage mee. Want we gaan met de bus tot aan de grens. Dan nog een stuk met de taxi en daarna met de boot naar het eiland waar we drie dagen blijven. We komen bij de grens aan. Een grote oude boogbrug ligt in de verte. We stappen uit en hebben al formulieren per stel ingevuld. Een per stel. De paspoorten in de hand en wachten maar. Anemieke onze reisleidster probeert met enkele dollars de boel om te kopen zodat we niet zo lang hoeven te wachten. MAar het was waarschijnlijk te weinig want t lukt niet. Het geld is ze ook kwijt, want dat wilde ze wel. Maar goed we mogen eindelijk stempelen en dan kunnen we verder tot aan de grens Panama. Want we gaan natuurlijk Costa Rica uit en moeten Panama in. Dus opnieuw stempelen. eindelijk klaar mogen we de brug over. Nou een onderneming op zich. Want het is oud. Ruim 100 jaar en nooit onderhouden. Grote vrachtauto's passeren ons over de gammelende binnenkant van de brug. De brug aan de buitenkant bedoeld voor de lopers is net zo wankel als de binnenkant die belegd is met zware planken. De buitenkant is roest en er zitten vele gaten in het zogenaamde voetpad. Het zou mij niets verwonderen als de terug weg niet meer gaat omdat de brug is ingestort. Maar goed dat zien we dan wel. Eenmaal over gaan we in taxibusjes en worden we naar de haven gebracht. Met de boot op weg naar het kleine stadje. Leuk 2 boten we stappen in en vertrekken. FLinke vaart zo snel als we uit de haven zijn. Een half uurtje en we zijn in de stad. Het eiland heet Isla Colon. En het hotel heet Gran Bahia, het is het oude koloniale huis wat de stad nog heeft. Het is verbouwd tot een hotel. Mooi die oude stijl. Het enige watbewaard is gebleven. We gaan snel onze spullen op de kamer zetten en dan vertrekken voor de lunch. Na de lunch mogen we de stad verkennen of wat we willen. We gaan met z'n tweetjes op weg. Karen is moe en wil liever op de kamer blijven. We lopen langs de lokale brandweer en verbazen ons over deoude voertuigen. Een brandweer auto dateerd uit de jaren 1940. Wel mooi, maar of t nog echt werk. We komen nog een stel van de groep tegen en samen nog even terug om de auto te bekijken. We lopen daar na verder door t dorp. Scholen zijn dicht, want het is zondag. We zien een groep ouderen voetballen en ze worden goed aangemoedigd door de toeschouwers langs de lijn. Ze spelen aardig. Opeens een lawaai en we kijken elkaar verbaasd aan. Is dit nu mogelijk, zien we dit goed. Nee dat kan niet zeggen we tegen elkaar. MAar ja het gebeurd echt. Een vliegtuig komt over de landingsbaan ja het is een echte landingsbaan. En naderd de voetballers. Die spelen rustig verder alsof het dagelijks gebeurd. Net voor het begin van het voetbalveld eindigd ook de landingsbaan zien we nu. Het wasd ons niet opgevallen dat er een landingsbaan was. Ja je kuntr het niet voorstellen, wij ook niet. MAar het was helemaal echt. Het vliegtuig draaide en stopte en de pasagiers zo'n 20 tal stapte uit. We hebben hartelijk gelachen, maar konden het bijnas niet geloven. 's avonds op tijd naar bed want we gingen de dag erna snorkelen. Na het ontbijt met de boot op weg naar de open zee. Eerst kijken of we dolfijnen zagen. En natuurlijk grote zeevogels. Nou de dolfijnen zagen we met stukjes en beetjes. We kunnen denk ik een puzzel maken van de foto's. Raad mijn plaatje. MAar het was wel leuk om ze te zien .Moeilijk om een goede foto te maken. Eindelijk kwamen we bij de snorkel plek aan. Zelfs Peter ging uiteindelijk met reddingsvest aan snorkelen. Karen vond het geweldig. Die genoot van alle vissen en koraal om haar heen. Ze was onder de indruk van de mooie vissen die ze zag. Ik heb gesnorkeld. Dat was een overwinning na mij ervaring in Griekenland waar ik bijna ben verdronken. Maar ik kan dat ding niet ion mijn mond houden en moest dus steeds een hap adem en dan maar weer een tijdje naar beneden om van al het moois te genieten. Ik vind het super. Op een gegeven ogenblik lagen er allemaal kreeften in het water. De zon schijnt zo hard dat iedereen de rug ondanks goed smeren toch verbrand had. Luchen en toen konden we nog snorkelen langs t strand of zonnen. Peter is gaan wandelen langs t strand en later met zijn shirt t water in gegaan. KAren heeft nog gesnorkeld net als ik. En Karen had nog flink wat mooie schelpen gevonden. We hebben op t strand ook nog de rode met zwarte stippen kikker gezien. En foto's natuurlijk. Weer een geweldige dag. Morgen opnieuw met de boot en dan gaan we ook nog andere kleur kikker zien en vogels spotten. En door de lagune heen. Ik verheug me al.

Weer vroeg op nou ja om 9 uur vertrekken we dus gaat best. KAsren heeft wat last van oorpijn dus die gaat niet echt snorkelen. We zien De groene kikker met zwarte stippen. Zo mooi. Wat zijn ze schatiig volgens Karen. Die geniet. Tijdens het snorkelen zien we kwallen joekels zo'n 30 cm doorsnee. Je kunt ze gewoon vasthouden. Ook gaanb we naar eeen eiland waar mooie grote zeesterren zijn. Die zijn ook van 10 cm tot zeker 35 cm doorsnee. Het vogelkeiland is super. Grote zeevogels met jonge in de gaten van de rotsen. En de tropical bird een mooir witte vogel met een lange staart. Ook met jonge, maar die zien wemoeilijker doordat de nesten goed verstopt zijn voor roofvogels. De lagunes zijn zo mooi adembenemend. Het is super om er doorheen te varen. Hier en daar komen we vogels tegen. LAngzaam en stil achteruit met de bootr om een foto te kunnen maken. Ook de gieren zien we boven ons rond cirkelen op zoek naar eten. De gieren hebben een rode nek en worden de kalkoengieren genoemd. Ook de kiwie kikker komen we tegen. Een groen met zwarte kikker. Wat ook grappig zijn zijn de flying vissen. Die springen hele stukken over het water. Het koraal is mooi, maar het is jammer dat het zo beschadigd is. De vissen zijn mooi om te zien. De verschillende kleuren en grotes is zo leuk. Ook hier heb je vissen die oplichten in het water. Blauwe vissen met lichtende puntjes op hun lijf. Nadat we terug waren zijn we met Karen nog naar de pin automaat gelopen, want die was de dag ervoor leeg. En ja je kunt nu eenmaal niet zonder. Zijn we nog langs t vliegveld gelopen en er zat bij een restaurantje een kakatoe en een ara. JA die wilde zij ook zien natuurlijk. Kwamen we nog de film birds tegen. MAar nu geen keraaien maar enkele duizende zwaluwen die op de electic draaden zatenen onder de dakgoten. Als die poepen dan kun je je lkol op zit je lekker onder. Dus PEter liep stevig door met zijn slechte ervaringen van peopende duiven. haha geen gepoep meer.

Vandaag terug naar Costa Rica. Panama is al weer voorbij. We hebben genoten van dit eiland, dus nu weer opweg naar COsta Rica.

Voor het zien van een afbeelding van de Beetle: